Search This Blog

Wednesday, April 13, 2011

Antrara Bidayuh, Pembangkang Dan Barisan Nasional

Dilema, Teruja dan Keliru.

Semalam sebelum saya bertolak ke Klinik Kesihatan Tebedu saya singgah di Pekan Siburan dan bertemu dengan sahabat-sahabat dan orang-orang  tua sekampung. Kami sempat bercerita tentang kerancakan pilihanraya negeri kali ini. Ada yang pro BN, ada yang Pro Pakatan Rakyat dan ada yang tak tahu apa yang diborakkan.

Apa yang menariknya ada pak cik ni cakap Taib tak akan mengundur diri sebab dia akan menang di DUN Balingian walaupun BN tewas dan tidak mentadbir negeri. Ada pula kata Pakatan Rakyat akan kalah teruk sebab Pakatan hanya ada Parti Keadilan Rakyat manakala BN ada 4 komponen parti. Mana mungkin 1 lawan 4 akan membawa kemenangan kepada yang 1 ini. Saya juga teruja dengan pengakuan seorang ketua kampung yang mengatakan beliau sangat berterima kasih kerana Roland Sagah telah memberi peruntukan sebanyak RM 2000.00 untuk membeli kerusi plastik untuk gereja di kampungnya. " Saya tak pernah dapat apa-apa dari pembangkang" katanya. Bila saya tanya anak-anaknya kerja apa, dia jawab semua anaknya bekerja di semenanjung Malaysia. Geli juga hati bila dia kata begitu. Setakat RM 2000.00 untuk kerusi plastik dah pula kekampung buta-buta undi Roland Sagah (Calon DUN Tarat).

Di kampung Dunuk, juga DUN Tarat, saya juga sempat bertanya ada tak BN kasi "angpau" kalau undi Roland Sagah. Dia kata ada. RM 5.00 satu undi. Saya pun jawab lah. " Dekat Asajaya mereka dapat RM200.00, kenapa dekat Padawan dapat RM 40.00?". Dia pun kata, kalau tak kasi nanti orang kampung sokong pembangkang. Alamak...masa depan anak-anak dijual dengan harga RM 4.00? Saya pun cakap lah dengan dia. " Sabtu ni kalau BN kasi berapa banyak pun, ambil. Jangan tak ambil. Tapi kasi tahu dengan orang-orang kampung untuk undi Peter Ato Mayau calon PKR.

Ada pula ketua kampung yang satu ni cakap, kalau dia undi Pakatan Rakyat, dia akan hilang gaji RM 700.00 sebagai ketua kampung. Jadi dia kata dia mesti undi BN supaya gaji tak kena tarik balik. Jadi saya cakap lah dengan dia, " Pak cik, gaji ketua kampung tu tak kena tarik balik sebab dah diperuntukan dalam bajet kerajaan negeri. Kalau pun PR ambil alih tampuk pimpinan, Roland Sagah tak akan tarik balik gaji sebab kerajaan negeri bukan lagi di bawah kuasa BN. Dia pun diam dan hirup kopi-o yang telah dipesan.

Datang pula ketua kampung satu ni dan dia tanya saya mana ada Lim Guan Eng ada duit RM 1 billion untuk bagi kepada oang-orang miskin. "Mengarut lah dia itu" katanya. Saya jawab la dia dengan sopan dan santun. " Pak cik, memang Guan eng tak ada duit banyak tu sebab dia bukan taukeh CMS, NAIM dan bukan taukeh balak. Tapi kalau Pakatan Rakyat ambil alaih kuasa, mereka bagi lah nanti kerana mereka yang akan mengurus tadbir duit kerajaan negeri.". "Oh..macam tu ke?" katanya. Saya pun bercerita lah mengenai negeri Pulau Piang sekarang ni dah banyak berubah di tangan Lim Guan Eng. Saya tidak lah cakap pasal dana pembangunan yang Idris Jala berikan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang takut dia bertambah keliru.

Ada pula mak cik tua ni pergi Pejabat Daerah Siburan  nak kutip duit bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Bertanya lah saya berapa dia dapat sebulan. Dia kata RM 50.00 saja. Saya pun tanya berapa tambang van untuk ulang alik dari kampung ke pekan Siburan. Dia kata RM 20.00. Ada baki lagi RM 30.00 untuk pakai belanja sebulan. Tersedu pula jiwa saya bila mendengar kisah mak cik tu tapi itulah hakikat yang perlu dia hadapi.

Dalam perjalanan saya ke Tebedu, saya terpegun dengan satu "banner" yang bertulis dalam spray merah " PEMBANGKANG TIDAK DIBENARKAN MASUK".  Dua banner ini digantung masing-masing di Kampung Tubih dan Kuhom dalam DUN Tebedu (Micheal Manyin). Terfikir pula saya tentang Micheal Manyin yang bijak dan dihormati di Tebedu. Saya kagum dengan keberanian orang kampung menolak bulat-bulat pembangkang. Mungkin kebangkitan semangat "Dayakism" atau orang kampung terlalu sayang dengan Micheal Manyin. Satu lagi kemungkinan, mungkin Semangat PAdi dah balik rumah lalu tersampuk lah mereka.

Peristiwa-peristiwa semalam membawa serba satu persoalan dalam minda saya. Adakah orang-orang Bidayuh harus terus menerima duit ehsan RM 2000.00 setiap 5 tahun untuk gereja dan terus menyokong BN? Sampai bilakah warga tua menerima RM 50.00 sebulan untuk keluar dari hidup kemiskinan seperti mana laungan 1 AZAM oleh Shahrizat? Dan, sampai bilakah pemimpin-pemimpin Bidayuh akan terus menekan kaumnya untuk menerima kerajaan yang korup?

Saya tidak menyalahkan orang Bidayuh miskin dan hidup susah sebab memang mereka ini kebanyakkannya petani tradisional, buruh kasar dan penganggur. Apa yang saya boleh persalahkan ialah kegagalan pemimpin mereka untuk bersuara dan membela nasib rakyatnya. Mereka sepatutnya berundur kali ini dan memberi peluang kedua kepada orang-orang bidayuh untuk mengubah nasib mereka. Sebaliknya, pemimpin-pemimpin bidayuh ini lebih suka bersekongkol dengan Taib untuk terus mencuri dan menindas orang-orang Bidayuh. Lihat saja projek empangan air Bengoh dimana Jerip (DUN Bengoh) tidak membela nasib-nasib mereka yang tertindas sebaliknya bediam diri dan berlagak pandai macam ayam jantan mengawan. Sampai hari ini orang-orang kampung Sait, Semban, Rejoi dan Pain masih tak berpindah kerana isu pampasan dan penempatan baru. Begitu juga isu di Kampung Mambong dimana orang kampung terpaksa berdepan masalah bau sampah dan debu simen dari kilang simen. Di Puncak Borneo, orang-orang kampung Anah Rais dan Tebiya juga belum mendapat duit pampasan Tanah NCR yang di rampas oleh Borneo Highland Resorts.

Kenapa pemimpin-pemimpin Bidayuh ini terlalu agresif tentang Pakatan Rakyat pula? Sebenarnya mereka ini tak ubah seperti regim lain. Bezanya, cuma mereka ini Bidayuh saja. Etnisnya yang berbeza namun caranya tetap sama. Ada yang telah menerajui DUN sampai 3-4 penggal tapi masih tak nak berundur. Mereka takut berundur kerana mereka tidak mahu perniagaan mereka terjejas dan disamping itu terus membolot peruntukan kerajaan dengan membuka "syarikat-syarikat" kontraktor diatas nama orang lain. Maka mereka ters menerus memgelirukan komuniti mereka untuk terus menyokong kerajaan yang mengamalkan rasuah, tidak telus  dan merompak. Inilah yang menyebabkan orang Bidayuh terus keliru, mundur tertekan dan terabai. .Bukan kerana media yang mereka tonton tetapi kerana pemimpin yang tidak bertanggungjawab, mementingkan diri dan berlagak pandai tapi tidak sampai kemana.

Mereka harus mendidik dan membing kominiti Bidayuh untuk berfikir seterusnya melahirkan masyarakat Bidayuh yang jauh lebih bijak dari pemimpin-pemimpin mereka demi masa depan Bidayuh sendiri seterusnya meletakkan mereka di luar garis kemiskinan.
Post a Comment