Search This Blog

Friday, May 4, 2012

Jihad dan Haram

Article published in Bahasa Malaysia Only

1. Semasa Kesatuan Soviet menawan Afghanistan pada December 24, 1979 – February 15, 1989, perjuangan Mujahidin menentang Kesatuan Soviet itu dianggap Jihad. Jidadnya juga dibantu oleh Amerika Syarikat kerana pada era tersebut, sedang berlakunya Perang Dingin (Cold War). Filem perang Afghanistan dan Soviet ada pada Rambo III yang dibintangi oleh Sylvester Stallone.

2. Hasilnya, kita melihat Mujahidin ini sebagai pejuang suci yang mati syahid demi kesucian agama Islam. Namun begitu, oleh kerana dasar Barat yang tidak disenangi oleh dunia Islam, maka Mujahidin ini telah beroperasi sebagai rangkaian pengganas seperti Al-Qaeda, Boko Haram, Abu Sayyaf dan banyak lagi. Kali ini Jihadnya adalah untuk menentang Barat dan tujuannya bukan lagi demi kesucian Islam tetapi dendam dan kebencian terhadap Amerika dan Yahudi. Sebab itu semua negara Islam, termasuklah OIC berasa selesa dengan apa yang berlaku di Syria kerana perjuangan menentang kerajaan yang korup itu bukan agenda Islam.

3. Minggu lepas, perarakan Bersih bertukar ganas dan media membuat laporan-laporan yang "mengairahkan' tantang peserta demonstrasi, Anuar Ibrahim, Ambiga dan pakatan pembangkang. Tidak kurang juga pandangan-pandangan dan dakyah-dakyah ahli ugama dan mufti-mufti negeri diselitkan dalam berita perdana untuk mengharamkan perarakan Bersih 3.0.

4. Saya kurang faham dan keliru kerana menurut ulama BN, perarakan Bersih 3.0 adalah haram di sisi agama Islam. Saya ingatkan minum arak dan berfoya-foya saja haram, tetapi menegur kerajaan yang haram pun dikira haram oleh Islam. Patutlah...dato menteri yang makan rasuah itu halal kah? Bagaimana dengan kerajaan yang menolak suara rakyat? Halal juga? Baru saya faham kenapa perarakan bersih 3.0 itu haram di sisi agama Islam; Anuar Ibrahim suka pergi hotel buat seks, Ambiga lesbian, Azmin suka main isteri orang dan Lim Kit Siang makan babi. Haramlah semuanya itu. Perjuangannya untuk rakyat juga adalah haram kerana mereka berkelakuan haram.

5. Jihad menentang kerajaan yang haram itu harus dipersetujui oleh ulama dan cendikiawan. Dato yang bayar perempuan 1.5 juta harus disingkirkan dari parti kerana perbuatannya tidak mencerminkan kesucian agamanya dan perjuangan politiknya. Maafkan saya. Dalam parti UMNO semua bolah jalan. Rasuah..Ok. Main luar?..Ok. Sebab itu UMNO suka mengutuk PAS kerana PAS lurus bendul akan agamanya sedangkan flexibiliy Islam harus wujud walaupun secara akidahnya "Flexibility" tersebut ternyata haram sama sekali.

6. Makanya, Jihad menentang kerajaan yang haram bukanlah haram. Apa yang haram adalah menipu rakyat., memutarbelitkan minda rakyat, menyorok dan menyogok dan sebagainya. Jihad untuk menyelamatkan negara daripada kerugian besar juga haram kerana yang melakukan korupsi akan ditangkap and tembelang kerajaan juga akan pecah. Seperti usahasama MAS-AirAsia. Apa sahaja teguran dan tindakan rakyat untuk menyelamatkan negara dari kemusnahan juga haram dan apa yang UMNO-BN sadang lakukan adalah Jihad dan suci.

Post a Comment